úterý 16. února 2016

Denní světlo

Ke svému životu potřebuji světlo! Když se změní letní čas na zimní, jsem z toho nešťastná. Vstávat za tmy a domu z práce se vracet zase za tmy to není nic pro mě. A to nejen proto že pod umělým osvětlením se nedá plnohodnotně tvořit. Na papíře i na látkách nejde rozpoznávat reálné odstíny barev. A když je v zimě několik dní po sobě i přes den pošmourno, tedy málo světla, odráží se to na mojí psychické pohodě :-(

V bytě kde jsme bydleli před domečkem jsem si vyzkoušela jaký je rozdíl ve světle místnosti když jsme z bílé vymalovali na smetanovou. Ubralo to nečekaně hodně světla!

A jelikož já i můj muž máme denní světlo rádi, při rekonstrukci domečku jsme nad tímto hodně přemýšleli. Máme přízemní dům obdélníkového tvaru s komunikační chodbou uvnitř.

Naše rekonstrukce byla dost radikální... přesně podle hesla "lepší by bylo to ztrhnout celé a postavit znovu" :-D ... volili jsme si vnitřní dispozici do obvodového zdiva. S ohledem na vnější okolí, tedy situování rušnější a klidovější strany jsme do domečku zabudovali několik střešních oken.
Nyní po dokončení stavby se jen spokojeně chválíme jak jsme to vymysleli :-D

První střešní okno jsme si dali při budování první obytné místnosti. Tehdy to bylo koncipováno jako obývací pokoj, pracovna, kuchyně a ložnice v jednom. Taková garsonka :-) Takže jsme nad prostorem kuchyně vybudovali dřevěnou galerii na spaní. A nad ní jsme řešili kam situovat okno. Zda více nad prostor spaní, aby jsme oba viděli před spaním na hvězdičky a nebo nesymetricky více nad kuchyni, aby jsme i do prostoru kuchyně dostali více světla. Nakonec jsme se rozhodli tulit se při sledování hvězdiček na jedné půlce postele a docílit tak světla v kuchyni :-)


Jelikož to bylo okno nad spaním a bylo by hodně nepříjemné kdyby tudy prostupoval měsíční svit, řešili jsme hned zastínění. Z nabídky Velux rolety jsme vybrali zcela zatemňující roletu v barvě krémové. Chtěla jsem aby při zatažení nebyla nijak výrazná, ale popravdě řečeno z hlediska údržby bych podruhé volila nějakou se vzorem.


V dětském pokoji máme velké francouzské okno, ale jelikož je hloubka místnosti přes 5 metrů, tak máme v pokoji ještě velké střešní okno v té části dál od obvodové zdi. Na to nás ještě výběr rolety čeká :-)


V chodbě jsme měli dilema zda zvolit jen neotvíravé okýnko kvůli prosvětlení, ale vzhledem k tomu že stojí skoro stejně jako otvíravé, dali jsme kvůli větrání to. Tohle střešní okno je super i v noci, kdy pokud je jasno a svítí měsíc prosvětlí to chodbu tak že to stačí jako pochůzkové světlo aby člověk trefil na toaletu bez rozsvěcení.


A nejvíc miluju naše střešní okno v koupelně! Teď vy co máte panelákové koupelny mi prosím promiňte, ale musím se pochlubit jak světlou máme koupelnu :-) Máme tam tolik světla, že moje mamka mi jednou řekla, že má vždy po odchodu z naší koupelny tendenci zhasínat :-D

Pokud by jste i vy uvažovali o střešním okně do koupelny, rozhodně ze zkušenosti doporučuji volit plastové! Dřevěné okno v koupelně příliš trpí a po pár letech bude odepsané. Naši kamarádi ho teď po osmi letech mění :-/

Když napadne sníh, tak je najednou znát jak by náš domeček byla tmavá kopka když by jsme neměli světlo shora :-)

Díky střešním oknům nám sice utíká trochu více tepla, ale zase ušetříme hodně elekřiny! ;-)

3 komentáře:

  1. Andrejka, nechcem oponovať, ale keď sme si prerábali dom, tak architekt nám navrhoval strešné okná, lenže kamoška mala vtedy vo všetkých vrchných izbách strešné a v lete tam bolo vďaka prekukujúcemu slniečku tak horúco, že spávali dole v obyvačke. Druhý sused, ten má až 8 okien strešných a z každému mu zateká. Tak sme riešili vykýre. Hoci bolo trochu komplikované to poriadne zatepliť, ale sme vcelku spokojní. Určete je menej svetla ako by bolo zo stropných okien, to musím uznať. A verím aj tomu, že poriadne rolety a poriadne urobené okná, prečo nie. Svetlo je svetlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozumím ti a i věřím ve špatné zkušenosti. Já pracuji ve stavebnictví, takže vím že všechno co se domečku týká může být problém, pokud se to neudělá dobře! Jediná nevýhoda střešních oken je že nemají stěrač, takže když nasněží, tak při malém spádu střechy se sníh drží dlouho. V dnešní době už se do střešních oken dávají běžně trojskla a parametry jsou hodně dobré, takže ani teplo neuniká. A to že někdo má v podkroví horko je většinou tím že mají slabou izolaci v tom složení střešního pláště! V zimě jim určitě rychle odtává sníh ze střechy, že? A okna se dají různými vnitřními i venkovními systémy zastínit (viz. i můj odkaz na stránky Veluxu), takže to opravdu je výhoda víc než nevýhoda ;-) Já světlo miluju!

      Vymazat
  2. Andrejko, úplně jsem se zasnila, hvězdy nad hlavou v pokoji...
    Ale pravda je, že se střešními okny, i když to tenkrát nebyl Velux mám zkušenosti, a ne úplně dobré. Jsem ráda, že jsem se teď obešli bez nich.
    Měj se moc hezky, Helena

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za návštěvu, moc mě těší jestli se vám tu líbilo. Vážím si každého vašeho komentáře :-)